Wprowadź słowa kluczowe wyszukiwania

Zmiana dostawcy prądu w praktyce

Zmiana dostawcy prądu w praktyce

Jak podają niektórzy eksperci, zmiana dostawcy prądu może obniżyć rachunki firmowe  nawet o 10 procent, co dla wielu przedsiębiorców będzie  oznaczać znacznie większe zarobki, możliwość zatrudnienia nowego pracownika lub zwiększenia budżetu firmowego na marketing. Chcesz odkryć najtańszy prąd dla firm i zmienić swojego dostawcę? Podejmujesz bardzo dobrą decyzję! Przedstawiamy krok po kroku, jak można to zrobić.

Zmiana dostawcy prądu – co trzeba wiedzieć?

Niektórzy przedsiębiorcy, którzy znajdą tańszy prąd niż prąd zapewniany przez obecnego dostawcę, zastanawiają się, czy możliwe jest wypowiedzenie jednej umowy i podpisanie drugiej – z nowym dostawcą. Polskie prawo od 2007 roku pozwala na takie działania. Kiedy chcemy zmienić sprzedawcę prądu, konieczne jest sprawdzenie, jakie firmy są obsługiwane przez operatora na terenie, na którym mieści się firma.  Mamy również prawo na wybór sprzedawcy, który nie znajduje się na liście firm obsługiwanych przez operatora, jednak wtedy będziemy zmuszeni do poczekania na zawarcie Generalnej Umowy Dystrybucyjnej pomiędzy sprzedawcą energii i dystrybutorem. Kiedy zdecydujemy się na wybór nowego sprzedawcy, możemy udzielić pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy lub samodzielnie zająć się procedurą. W przypadku przekazania pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy nie musimy zajmować się formalnościami, jednak niekiedy konieczne będzie wypłacenie odszkodowania. My przedstawiamy wskazówki krok po kroku, które trzeba podjąć, aby zmiana sprzedawcy była prosta i opłacalna.

Wybór nowego sprzedawcy

Pierwszym krokiem w procesie jest wybór nowego dostawcy prądu spośród firm obsługiwanych przez dystrybutora. Kiedy wybierzemy najlepszą ofertę (może nam w tym pomóc prąd dla firm kalkulator), podpisujemy umowę, która powinna wchodzić w życie dzień po zakończeniu współpracy z dotychczasowym sprzedawcą prądu. Terminy są tutaj bardzo istotne, ponieważ jeżeli umowa nie będzie wchodzić w życie natychmiastowo po zakończeniu poprzedniej, będziemy narażeni na przerwę w dostawie prądu.

Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym sprzedawcą prądu

Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym sprzedawcą jest konieczne – bez tego nie będziemy mogli zmienić źródła prądu. Robimy to poprzez złożenie pisemnego oświadczenia. Jeżeli jest to nasza pierwsza zmiana firmy oferującej dostarczanie prądu, wypowiedzenie będzie dotyczyć umowy kompleksowej. Składają się na nią umowa usługi dostarczania prądu oraz umowa sprzedaży prądu. Jednym z warunków, który jest potrzebny do tego, aby uniknąć konieczności zapłacenia odszkodowania oraz kary przy zakończeniu umowy z dotychczasowym sprzedawcą, jest rozwiązanie umowy z dniem jej zakończenia. Musimy więc upewnić się, w jakim terminie przestaje obowiązywać umowa.

Zawarcie umowy na świadczenie usług dystrybucyjnych

Jeżeli zmieniamy swojego dostawcę po raz pierwszy, konieczne jest rozwiązanie umowy kompleksowej, która dotyczy nie tylko umowy sprzedaży, ale również współpracy z dostawcą. Konsument musi więc zawrzeć jeszcze jedną umowę – umowę o świadczenie usług dystrybucyjnych z operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD). Zazwyczaj jest ona podpisywana na czas nieokreślony i zaczyna obowiązywać w dniu zakończenia umowy ze sprzedawcą prądu. Warto również zaznaczyć, że konieczność podpisywania drugiej umowy istnieje jedynie przy pierwszej zmianie – ewentualne następne zmiany sprzedawcy nie będą wymagać podpisywania umowy z dystrybutorem.

Poinformowanie Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zmianie sprzedawcy prądu

Kiedy decydujemy się na zmianę sprzedawcy, musimy zgłosić tę informację do Operatora Systemu Dystrybuującego (OSD). Możemy to zrobić poprzez wypełnienie formularza znajdującego się na stronie internetowej operatora. Firma jest zobowiązana do pozwolenia na zmianę sprzedawcy w okresie do maksymalnie 21 dni od otrzymania potwierdzenia zawarcia umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży z kolejnym sprzedawcą.

Ewentualna zmiana licznika

W zależności od zużycia, zmiana sprzedawcy może wiązać się także z koniecznością wymiany licznika. Polega ona na dostosowaniu układu pomiarowo-rozliczeniowego do nowej umowy. Właścicielem liczników i linii dystrybucyjnych jest Operator Systemu Dystrybucyjnego, dlatego to jego pracownicy odpowiadają za zmianę, a koszty pokrywa operator.

Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą

Według prawa, dotychczasowy sprzedawca prądu ma obowiązek zakończyć wszystkie rozliczenia z konsumentem do 42 dni od dnia rozwiązania umowy i zmiany sprzedawcy. Operator Systemu Dystrybucyjnego musi z kolei przekazać odpis z licznika obu sprzedawcom – dotychczasowemu i nowemu.

Zmiana dostawcy energii elektrycznej – kalkulator

Jeśli prowadzisz firmę, z pewnością chciałbyś oszczędzić na takich kosztach jak np. prąd. W tym celu polecamy skorzystanie z kalkulatora. Porównywarka cen podpowie Ci, jak obliczyć zużycie prądu oraz co zrobić, aby firma otrzymywała tani prąd. Dzięki oszczędności osiągniętej za sprawą zmiany sprzedawcy prądu, przedsiębiorca może dysponować dodatkowymi środkami i wykorzystać je do rozwoju firmy.

Dołącz do nas

Popularne

Sprawdź czy nie przepłacasz na zatrzymajlicznik.pl

Może Cie Zainteresuje

Newsletter

Zapisz się wprowadzając adres e-mail.